روش تمیز کردن جواهرات در خانه

روش تمیز کردن جواهرات در خانه 1478 978 وادین کوک | VadinKook

یک جستجوی ساده در اینترنت، صدها روش متفاوت تمیز کردن جواهرات را به شما نشان خواهد داد مانند استفاده از خمیردندان برای براق کردن الماس، ماءالشعیر برای برق انداختن طلا و سس گوجه‌فرنگی برای جلا دادن به نقره. همه اینها نکاتِ هوشمندانه‌ای هستند که شما دوست دارید امتحان کنید، البته نه بر روی جواهرات خودتان!
پس به جای امتحان کردن روش‌های قدیمی ما به شما راههای محافظت ایمن از جواهراتتان را نشان می‌دهیم، با ما همراه باشید.

مرواریـــــد

وقتی مرواریدها کثیف به نظر می‌رسند، آنها را در ظرف حاوی یک قاشق چایخوری پودر شوینده که به نسبت یک چهارم با آب رقیق شده است به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه غوطه‌ور نمایید، سپس بوسیله یک پارچه کتانی نرم آنها را پاک نموده و بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند. مرواریدها را در یک کیسه کتانی و نه پلاستیکی و به دور از سایر جواهراتتان قرار دهید. جالب است که بدانید استفاده منظم از مرواریدها، به لطف چرب‌های طبیعی پوست، باعث درخشندگی آنها می‌شود

 

المـــاس

بهترین راه تمیز کردن الماس استفاده از آب صابونِ گرم به همراه یک قلموی نرم است. احتمالاً شنیده باشید که استفاده از مسواک باعث ایجاد درخشندگی بر روی الماستان خواهد شد، البته ممکن است مسواک به الماس صدمه‌ای وارد نکند امّا به اندازه کافی قدرت سایندگی دارد که موجب آسیب رساندن به فلزِ نرمِ کنارِ آن (نقره) گردد، پس استفاده از مسواک هرگز توصیه نمی‌شود.

 

 

طـلا

همواره طلای خودتان را قبل از دوش گرفتن و تمیزکاری در بیاورید زیرا صابون و مواد شیمیایی می‌توانند موجب صدمه زدن و تیره و کدر شدن آن گردند. برای تمیز کردن طلا کافیست چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط نموده و سپس بوسیله یک مسواک محلول ایجاد شده را بر روی سطح آن بکشیم. در صورت کم اثر بودن محلول فوق می‌توانید چند قطره آمونیاک به آن اضافه نموده، طلا را در آن غوطه ور کرده و به دقت بوسیله یک مسواک نرم برس نمایید. در انتها با آب ولرم بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. دوری کردن از کُلُر کلید حفظ ظاهر خوب طلا است. کُلُر در دمای بالا، مانند وانِ حمام ممکن است موجب آسیب دائمی و یا تغییر رنگ طلای شما گردد.

 

منبع: وومنزدی